Dag 9 - Reisverslag uit Saint-Vincent-de-Paul, Frankrijk van Herman en Thea - WaarBenJij.nu Dag 9 - Reisverslag uit Saint-Vincent-de-Paul, Frankrijk van Herman en Thea - WaarBenJij.nu

Dag 9

Door: Thea

Blijf op de hoogte en volg Herman en Thea

19 Mei 2014 | Frankrijk, Saint-Vincent-de-Paul

Labouheyre - St.Vincent-de-Paul 73 km gefietst
Vandaag begonnen we te fietsen in de mist. Na een uur trok de lucht open en werd het zonnig en zo'n 26 graden. We hadden een mooie maar saaie weg. Kilometers lang alleen bos en platteland. Je kwam geen kip tegen.
De afwisseling kwam bij Buglose vlak voor ons eind punt.
Thea en Willem, we zijn jullie dankbaar voor de tip om Buglose te bekijken. Ook aan de andere tips hebben we veel gehad. We denken dus elke dag wel een keer aan jullie.
In Buglose bezochten we eerst de kerk van de wonderen. Toen zochten we de genezende bron. Daar heb ik mijn knie onder het water gehouden en Herman zijn voeten. Je weet maar nooit!! Het advies van mijn dochter om me maar helemaal onder te dompelen kon ik niet opvolgen. Het badje was te klein en de straal ook. Wel heb ik een flesje gevuld met het water en ga me daar vanavond mee wassen. Je weet maar nooit!!
We hebben daar ook onze broodjes opgegeten en zijn toen naar St.Vincent-de-Paul
gefietst waar we in het klooster wilden overnachten. ( ook een tip van Thea en Willem). Het kloostercomplex is enorm groot. Er is een school, een kerk en een ziekenafdeling. Je kan er ook in retraite. Het is gesticht door Vincent-de-Paul die in 1581 daar is geboren op een boerenhoeve. (Nu een museum.) Hij heeft veel gedaan voor de arme bevolking.
We moesten zo'n 1,5 uur wachten want het was rusttijd.
Een vriendelijke non bracht ons naar de kamer en vertelde ons dat we vanavond om 19.00 uur met de nonnen kunnen mee-eten en morgenochtend om 8.15 uur daar ook met hun kunnen ontbijten.
Toen ik vroeg wat we moeten betalen, zei ze :"dat is aan jullie".
Om 19.00 uur konden we aan tafel. De nonnen waren er nog niet maar de kok zei, dat we al konden beginnen. We kregen groentesoep met ouderwetse groente, lekker. Daarbij stokbrood een fles rode wijn en een karaf water. Toen de soep op was, kwamen 42 nonnen binnen. Toen ze er allemaal waren werd staande gezongen en begonnen ook zij aan de soep. Wij kregen gebakken aardappel blokjes met worteltjes en een stuk vlees. Daarna een bakje yoghurt en een stuk kaas. De nonnen hadden ons met eten ingehaald en waren voor ons klaar. Er werd weer gezongen als dank en ze vertrokken.
Daarna hebben we door het kloostercomplex gewandeld en het museum bekeken.
Het was een bijzondere ervaring.

• 19 Mei 2014 - 22:38

Claudia:

Hallo Pap en Mam,
    En nu maar hopen dat het helende water wonderen verricht!!
    Veel plezier en succes, moet nu helemaal goed komen!
    Liefs van ons 5jes xxx